Merkidentiteit

Met merkidentiteit van een organisatie worden de onderscheidende kernwaarden en visuele kenmerken van een bedrijf vertegenwoordigt en gecommuniceerd naar de markt.

De merkidentiteit omvat alle kenmerken die het merk een gezicht geven in de markt. We bedoelen hiermee de visuele beeldtaal van het bedrijf maar ook de boodschap. De merkidentiteit heeft dus betrekking op de stijl, design, kleur, logo en naam van een organisatie maar ook op de tone of voice.

We nemen de belangrijkste aspecten van een merkidentiteit met je door.

Definitie merkidentiteit

‘De visuele elementen van een bedrijf waarmee de onderscheidende kernwaarden worden gecommuniceerd naar de markt.’ 

Inhoud van dit artikel

De identiteit van een merk. Hoe bepaal je deze voor product of dienst?

De merkidentiteit is de visuele kennismaking met jouw product. Het is herkenbaar en consistent. Het vertelt de klant wat ze kunnen verwachten van je product. Als er veel concurrentie is met veel soortgelijke producten is dit een uitdaging! 

Belangrijk om te weten is dat deze visuele kennismaking van jouw product, dienst of organisatie onmiddellijk associaties in het brein van je klant oproept. Inzicht in het brein van de klant is dan ook de sleutel tot een succesvolle positionering met een passende beeldtaal. Maar hoe zorg je nou voor dat deze associaties de eigenschappen en waarden van jouw merk laten zien?

Om dit te bepalen is het dus eerst belangrijk je merk goed in de markt te positioneren. Kennis van markt en concurrentie is essentieel als je onderscheidend wilt zijn en op wilt vallen. Weet je niet waar je bedrijf voor staat of hoe je jezelf in de de markt moet zetten dan heeft het ontwerpen van een logo of slogan voor je bedrijf weinig zin. Op de pagina ‘Positioneren’ lees je antwoorden hierover op veelgestelde vragen.

Om je associaties in beeld te brengen start je eerst met:

Omschrijf eerst je merkidentiteit en leg dit vast

a. Breng je kenmerken zowel positief als negatief in kaart.
b. Vertel in 1 zin welke associaties jouw (nieuwe) merkidentiteit oproept.

Vind je het moeilijk om te bepalen? Bij Vizicom hebben we hiervoor een Align formule voor.

Vervolgens breng je de belangrijkste elementen van je merkidentiteit in kaart

  1. Lettertype – Lettertypen hebben invloed op de beeldvorming van de klant.
  2. Kleur – Kleuren roepen gevoelens op.
  3. Logo – Een logo met een goede vorm- en/of kleurcombinatie roept de juiste merkkarakter emotie op.
  4. Tone of Voice – De juiste toon maakt je merk persoonlijk en onderscheidend.
  5. Beeld – Beelden in je communicatie zorgen dat je merk in 1 beeld herkenbaar is.
 

Samen moeten deze elementen jouw onderscheidende kenmerken in beeld vertegenwoordigen.

De juiste lettertype psychologie (1)

Serif lettertype

Serif lettertypen hebben een wat eleganter uiterlijk. Het wordt ook wel een romaans lettertype genoemd. Schoonheid en traditie worden vaak gekoppeld aan dit type letter. Voorbeelden van merken die een letter met schreef gebruiken zijn het Italiaanse sieradenmerk Ti Sento en automerk Mercedes.

Sans Serif

Een wat informelere en wat meer een uitstraling van deze tijd hebben de Sans serif lettertypen. Dit type oogt minimalistisch, krachtig en geeft een soort no-nonsense gevoel. Google als Yahoo! hebben hun serif logo ingeruild voor een wat strakker sans serif design. Een ander bekend voorbeeld van een sans serif logo is Facebook.

Dik of dun lettertype voor merkidentiteit?

De dikte en grootte van je tekst is ook iets wat overwogen moet worden. Lichte lettertypen worden meestal gebruikt bij merken met een ‘zachtere’, meer vrouwelijke uitstraling waarbij ontwerp en stijl belangrijker zijn. Dik gedrukte lettertypen geven een sterke uitstraling en worden vooral geassocieerd met kracht en mannelijkheid.

Voorbeelden van merken met dunne lettertypen zijn: Choco en Hunkemoller. Deze merken benadrukken hiermee de vrouwelijkheid van hun producten. Daar tegenover staan Diesel en Levi’s die meer mannelijk en stoer overkomen.

Ook bij lettertypen worden een vaak onbewust bepaalde associaties opgeroepen in het hoofd van de lezer. De letterstijl is een belangrijke maar vaak over het hoofd gezien element voor het op de positionering aan laten sluiten van de merkidentiteit.  Een merk wordt sterker als het lettertype logisch past bij de positionering.

Een lettertype kan dik of dun gedrukt, los of verbonden, simpel of complex, groot of klein, een schreef of geen schreef hebben.

Een kleur van merk is belangrijker dan je denkt (2)

Je kleur van je logo is belangrijker dan je denkt; 90% van impulsaankopen wordt bepaald door kleur. Ook op lange termijn! 

Lees hier meer over in het volgende onderzoek: Exciting red and competent blue: The importance of color in marketing

Positioneren en merkidentiteit werken versterkend op elkaar. De belangrijkste overwegingen voor het kiezen van een kleur:

  • Kleurgebruik van de belangrijkste concurrenten.
  • Positioneringsconcept / gewenst merkarchetype.
 

Gebruiken jouw concurrenten veel de blauwe of groene kleur. In veel gevallen zal de beste beslissing zijn om bewust ver afstand te nemen van deze blauwe of groene kleur. Het is dus belangrijk je duidelijk anders te positioneren van de kleuren van jouw belangrijkste concurrenten om op te vallen.

Merkidenteit kleuren, wat betekenen ze?

GEEL: Geel als belangrijkste kleur van de merkidentiteit? 

Geel communiceert optimisme, helderheid en warmte. Hiermee wordt lage prijs gecommuniceerd, de donkere kleur geel draagt eerder speelsheid bij. (McDonald)

ORANJE: Oranje als belangrijkste merkidentiteit kleur? 

Bij oranje associeren we termen als vriendelijk, vrolijk en vertrouwen. (Amazone-smile)

ROOD: Rood als belangrijkste merkidentiteit kleur? 

Rood staat voor opgetogen, jong en dapper. (Coca-cola)

PAARS: Paars als belangrijkste merkidentiteit kleur? 

Bij paars, en de vele gradaties ervan, associeren we vooral creativiteit, wijsheid en verbeeldingskracht. (Milka, oudere mensen,. T-mobile jongere mensen).

BLAUW: Blauw belangrijkste merkidentiteit kleur?

Blauw communiceert vertrouwen, kracht en dat je op een merk kunt rekenen. (Dell en HP)

GROEN: Groen als belangrijkste merkidentiteit kleur?

Groen staat voor groei, rust en balans. Het communiceert de verbinding met de natuur maar dit is niet de belangrijkste binding die bepaalde merken de de kleur hebben.

Laten we maar eens kijken naar onze Heineken. De kleur groen wordt geassocieerd met een hoge kwaliteit bier. Daarnaast wilt Heineken zijn merk graag onderscheiden ten opzichte van de ‘bruine’ concurrent. Dat het merk rust nastreeft blijkt ook uit de ‘ lachende ‘e’ tjes in het logo zelf, en wordt dus versterkt door de kleur groen.

 

Een sterk logo is de kern van je identiteit (3)

Wat een logo tot een succes maakt is de psychologie van kleur, vorm en betekenis. Kleur en vormen hebben namelijk een onbewust effect op de emoties van jouw publiek. Vaak bepaald dit de eerste indruk. Idealiter sluit deze eerste indruk aan bij het karakter van het bedrijf. Hoe vertaal je het karakter van het bedrijf naar een logo?

Het karakter van een bedrijf is altijd het uitgangspunt van het design. Wat doet het bedrijf? Welke kernwaarden heeft het bedrijf? Welke associaties passen hierbij? Is het bedrijf traditioneel of vooruitstrevend? Dit zijn vragen die we voor je in kaart brengen bij het ontwerpen van een logo. Kleur en vorm zijn uiteindelijk de middelen waarmee een logo wordt gemaakt.

Wat kleuren doen in je merkidentiteit hebben we reeds hierboven besproken. Dit geldt ook voor je logo.

Wat zegt de vorm van je logo over je merk? We zetten we voor je op een rijtje:

Cirkels: eenheid, liefde, relaties, vriendschap.
Rondingen: vrouwelijkheid, beweging, geluk, plezier.
Rechthoeken: vertrouwen, vrede, uniformiteit.
Driehoek: mannelijkheid, kracht, energie, doelgericht.
Verticale lijnen: mannelijkheid, power, kracht.
Horizontale lijnen: community, kalmte, rust.

Tone of Voice; u, je of jij? (4)

Met welke Tone of Voice communiceer jij met je klanten? Het bekendste voorbeeld hiervan is het gebruik van u of jij of je. Sta je op gelijke voet of boven je klant? 

De tone of voice is wat je content persoonlijkheid geeft en onderscheidend maakt. De toon of Voice in een saaie productieproces of technisch hoogstandje kan met de juiste toon de juiste snaar raken. Gebruik de mogelijkheden die taal met zich meebrengt. Het psychologische effect hiervan is minstens net zo groot als die van kleur en vorm!

Beeld gebruik? (5)

Fotografie en video zijn bepalend voor de associatie en emotie die je bij een merk hebt. Gebruik je drukke of juist rustige afbeeldingen op je website? De echte toppers op dit vlak hebben beeldgebruik dat zo herkenbaar is dat consumenten in één oogopslag weten welk merk het is.

Waar bestaat een merknaam uit? Wat maakt deze goed?

Een merknaam bedenken is één van de moeilijkste onderdelen van een merkidentiteit. Het vereist meer dan een gezonde dosis creativiteit. Kies je een descriptieve of abstracte naam? In ieder geval bestaat een merknaam uit één van onderstaande punten.

  • Gemakkelijk te onthouden en uit te spreken;
  • Roept de juiste associaties op;
  • Is uniek en valt op;
  • Beschrijft wat het merk doet.
 

Descriptieve merknamen

Descriptieve merknamen geven een beschrijving van je product of dienst. Ze hebben de volgende eigenschappen:

  • Geven het product direct betekenis;
  • Beschrijven een kenmerk van de organisatie zoals naam van de eigenaar, plaats of product;
  • Zijn gemakkelijk te onthouden;
 
Descriptieve merknamen werken het beste in een markt met veel aanbieders/concurrenten. Door je merk een descriptieve naam te geven maak je de consument direct duidelijk waar jouw merk voor staat. In combinatie met een goede marketing kan dit je een goed positie in de markt opleveren.
 

Wil je hiermee opvallen? Maak de descriptieve merknaam dan niet te beschrijvend! Zorg voor de juiste combinatie van originaliteit en herkenbaarheid en onderscheid. Probeer er een goede twist aan te geven.

Abstracte merknamen

Bij abstracte merknamen gaat het meer om gevoel en klank van de woorden en vereist wat meer creativiteit. Voorbeelden zijn Apple en Kleenex etc. Deze namen roepen onbewust een emotie op en worden daarom herkent door het publiek. Abstracte merken zijn ook vaak marktleiders. Het fictieve merknaam wordt zo meteen gekoppeld aan de product.

Zo was bijvoorbeeld Apple de eerste met een kleuren PC en Kodak de voorloper in fotografie.

Positioneer je merk in een overvolle markt? Gebruik dan geen abstracte naam, omdat het voor publiek je meerwaarde niet duidelijk is.

Ben je op dit moment aan het nadenken wat je naam voor je nieuwe product moet worden? Verplaats je dan eens in de consument. Hoeveel verschillende aanbieders zijn er van het product? Hoe ziet de consument deze merken. Ga in het brein van je klant zitten. Op die manier positioneer jij je onderscheid in de markt. Baseer hier je merknaam op. Niet vaag maar onderscheidend en verpak wat je uniek maakt in de naam.

De Customer journey. Welke invloed heeft dit op je merkidentiteit?

De  klantreis is de reis die jouw klant  (de customer journey) aflegt voordat hij of zij een aankoop doet op je website. Hoe komen klanten binnen op je website of winkel? Welke stappen ondergaan zij voordat ze tot conversie over gaan? Welke boodschap werkt het beste voor klanten? Deze vragen zijn allemaal onderdeel van de customer journey van jouw merk. In dit proces komen je klanten in aanraking met je merkidentiteit.

CoolBlue is hét voorbeeld van een bedrijf waarbij de customer journey en merkidentiteit perfect op elkaar aansluiten. De successen van het bedrijf stapelen zich dan ook op. In 2017 is de omzetgrens van een miljard euro doorbroken en inmiddels zijn er 9 fysieke winkels in heel Nederland bijgekomen.

CoolBlue staat bekend om de slogan ‘Alles voor een glimlach.’ De slogan is een belangrijk onderdeel van de merkidentiteit en positionering van CoolBlue en wordt gebruikt in de Adwords advertentie en op de Facebookpagina van het bedrijf.

De kleur blauw van hun merk wordt geassocieerd met betrouwbaarheid en rust. Het merk doet er alles aan om het haar klanten met een optimale service naar haar zin te krijgen.

Het vertrouwen in CoolBlue wordt zo opgewekt bij de klant. Het gaat ze ook natuurlijk om ‘de glimlach’. Op de blauwe bezorgpakketten die je vast wel bekend zijn, staan ook nog eens grappige verhaaltjes, leuke winacties en in de pakketten zitten altijd leuke extraatjes.

Hoe vertaalt de merkidentiteit zich dan naar de customer journey?

Advertentie

Google Adwords zorgt voor de vindbaarheid. Alle product categorieën zijn goed vindbaar en ook hier staat hun slogan vermeld ‘Alles voor een glimlach.’

Website

De website is zo ingericht om het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken. Met slimme trucs zoals ‘Coolblue’s keuze’ wordt je getriggerd. Je ziet bij de aankooppagina gelijk de specificaties. Voorradige producten staan bovenaan en de productassortiment is niet te groot. Te veel producten werkt namelijk averechts. Verder geven ze veel uitleg over producten en kan je gemakkelijk advies vragen. 

Sociale bewijskracht

Ze benadrukken ook hun sociale bewijskracht met een 9.0/10. Dit werkt overtuigend en schept vertrouwen bij de klant.

We kunnen wel de conclusie hieruit trekken dan CoolBlue haar merkidentiteit met de klantreis goed in orde hebben.

Fotografie en beeld; ontwikkel de visuele identiteit van jouw merk

Door alle visuele aspecten van de merkidentiteit te communiceren zorg je voor het juiste gevoel en de ervaring die past bij de positionering van een merk.

Visuele aspecten zijn bijvoorbeeld

– Logo
– Lettertype
– Kleur
– Design
– Fotografie
– Video

De visuele identiteit is een belangrijk onderdeel van de merkidentiteit.

Visuele identiteit wordt vaak door mensen geassocieerd met het logo en de kleuren of het design van een product. Maar ook fotografie en video zijn essentieel voor de visuele identiteit van een merk.

Visuele identiteit is een onderdeel van merkidentiteit en in eigenlijk hetzelfde als beeldtaal. het gaat over de herkenbaarheid van een merk op basis van meerdere visuele aspecten en het gevoel dat het oproept, de associatie bij een merk. De visuele identiteit en huisstijl worden in het gunstige geval nauwgezet op elkaar afgestemd.

Fotografie en video zijn bepalend voor de associatie en emotie die je bij een merk hebt. Op het moment dat je beelden ziet, nog zonder de merknaam te weten, en je herkent gelijk welk merk het is, betekent het dat je wat goed doet. Een voorbeeld is Suitsupply met haar heldere, contrastrijke en kleurrijke beelden.

Je kent hun slogan ‘sex sells’ wel van Suitsupply. Er zijn voorstanders en tegenstanders over hoe ze hun merk verkopen, maar een ding dat buiten kijf staat is dat je gelijk herkent dat het om campagnes van Suitsupply gaat. Met positieve en negatieve aandacht krijgen zij veel gratis media-aandacht en publiciteit. Ze durven jong, vernieuwend, kleurrijk ene helder met een tikje humor te zijn.

Website teksten heb ik die nodig? Waarom zijn deze belangrijk?

Bij een goede website is het van belang om je bezoekers met je te verbinden, informatie over te brengen en je business binnen te halen. 

Het is niet alleen het design, de functionaliteit en je beeldgebruik die bepalend zijn in hoe je website overkomt. Belangrijk zijn ook goede website teksten. Als je die niet hebt weet de bezoeker niet waarom de website bestaat en wat deze te bieden heeft en ook hoe ze in contact moeten komen met je bedrijf. 

Waarom je teksten nodig hebt op je website is dat zonder tekst er geen antwoord gegeven worden als vragen zoals:

– Waarom is deze website er?
– Welk doel streeft deze website na?
– Hoe kan ik contact met ze opnemen en een gesprek aangaan?

Alles is afhankelijk van je ‘stopping power’ van je website. 

Waar je in het echte leven bij ontmoetingen nog non-verbaal boodschappen kunt overbrengen is dat bij een website lastig. Eén verkeerde boodschap en je bezoekers zijn weg, dit gaat ook zo offline als we iemand voor het eerst ontmoeten. Uit onderzoek blijkt dat de eerste indruk namelijk voor 80% bepaald hoe jij over iemand denkt en mensen zijn moeilijk te veranderen. Heeft je boodschap genoeg ‘stopping power’ dan is de bezoeker echt binnen en krijg je de kans hen te overtuigen.

Kortom zonder tekst geen communicatie, zonder communicatie geen verbinding, dialoog of business.

De toon van je website teksten (online en offline)

Welke toon je website, online of offline moet spreken hangt af van je positionering en bedrijfscultuur. Deze Tone of Voice moet passen bij de organisatie, haar doelgroep zodat het jouw positionering verstrekt. Dit geldt ook voor je teksten op je website. Onderstaande 3 vragen gebruik je hiervoor:  

  • Wie is mijn publiek?
  • Hoe willen wij over komen?
  • Hoe kijken wij naar onze eigen organisatie?
 

In de praktijk is de communicatie toon van onze opdrachtgevers terug te vinden in de positionering die wij samen hebben opgesteld. Samen hebben we bepaald of we de klant met ‘u’ of ‘wij’. aanspreken. Dat wilt zeggen willen we de taal spreken van de klant en op gelijke voet staan of vanuit onze bedrijfsoptiek. Hierin is de juiste toon kiezen doorslaggevend. In een paar stappen gaan we eerst de redenen langs die tot een eenduidige toon voor al jouw website teksten komen.

Herkenning –  Een herkenbare toon en stijl zorgt ervoor dat je publiek zich op hun gemak voelt bij jouw content. Hierdoor gaan ze je teksten beter lezen.

Begrip – Dit is nodig als je mensen na het lezen van je content een bepaalde actie moeten ondernemen. De toon geeft een goed gevoel bij de lezer bij de richting die je hun wilt heenleiden.

Branding – Het merk heeft als associatie een toon, Je kunt hierbij denken aan de reclames van de Staatsloterij.

Persoonlijkheid – De toon onderscheid je van je concurrent en geeft je persoonlijkheid weer. De verkeerde toon maakt een geweldige tekst onleesbaar. Het wordt een technologisch stukje of procesbeschrijving.

Eenduidig – Er zijn vaak meerdere personen die de communicatie voor een bedrijf verzorgen. Een duidelijk omschreven of bepaalde toon zorgt ervoor dat iedereen dezelfde toon spreekt namens jouw organisatie en in de juiste stijl. 

In 3 stappen naar aansprekende webteksten

Stap 1: Wat maakt jullie uniek, bepaal dit ook tov de concurrentie.
Stap 2: Voor wie schrijf je met welke toon, structuur en woordgebruik?
Stap 4: Schrijf de tekst.

In 6 stappen naar de juiste toon voor jouw website tekst

Stap 1 – Wat is de persoonlijkheid van de schrijver? Maak een korte omschrijving.
Stap 2 – Welk gevoel en hoe verhouden mensen zich tot jullie merk of organisatie?
Stap 3 – Wat zijn bij de eerste 2 stappen de bijvoegelijke naamwoorden. Jong, oud, casual etc.
Stap 4 – Hoe verhoudt dit zich tot het merk of de organisatie?
Stap 5 – Welke taalgebruik ga je gebruiken?Je, u of jij? Jong  of meer academisch? Hoeveel jargon gebruik je?
Stap 6 – Schrijf een verhaal van 300 woorden in deze toon. Vertel wie je lezer is en over je merk of organisatie. Het verhaal is nu klaar waarin je de meest gangbare woorden en zinnen al gebruikt en je straks als referentie kan gebruiken.

6 tips voor het schrijven van website tekst die bijdraagt aan je SEO

Je hebt je teksten klaar maar natuurlijk wil je ook graag dat je teksten gelezen worden. Maar hoe zorg je dat je website gevonden wordt? Hier houdt je bij het schrijven van je website teksten al vanaf het begin rekening mee.

1. De ideale lengte van een tekst vanuit SEO perspectief is 400 tot 500 woorden per pagina;

2. Door beeld wordt je teksten beter gewaardeerd.Bij de afbeelding moet de alt test niet vergeten worden mee te geven voor de zoekmachine;

3. Spelling en Gramatica moeten op orde zijn;

4. Links naar jouw website en diverse website pagina’s zijn heel belangrijk voor het algoritme van Google;

5. Is jouw tekst te algemeen dan zal het in Google minder goed doen omdat we met de jaren steeds beter en verfijnder zijn gaan zoeken.

Samen met Vizicom je merkidentiteit ontdekken?

Is je organisatie toe aan een nieuwe koers? Is het tijd voor een merkidentiteit dat je merk weer toekomstbestendig maakt? Neem dan contact op om samen te sparren over je merk, de ideeën en de toekomstvisie.
Contact